Moje cesta k Fashion Revolution
Written by Jana Meinlschmidtová, Posted in Fashion, From My Diary
To je tak. Pamatuju dobu na první Orsay v Plzni, kam mě mamka musela brát pokaždé, co jsme měly cestu do Plzně. Tou dobou jsem tancovala, chodila na gympl a v hlavě měla všechno, jen ne matematický vzorečky.
Modré tílko bez rukávů jsem si od našich uprosila i v zimě, a pak jsem si ho tajně chodila zkoušet do ložnice, než byl Štědrý den. Což poprvé přiznávám teď.
Z Orsay jsem se posunula do Zary. Kdo kolem mě Zaru neznal, jakoby nebyl. Dokonce jsem tam před rokem na nejnižší hodinový úvazek pracovala, abych s podnikáním nasála atmosféru z druhé strany a poznala chod módního kolosu.
S tímhle nákupním zamilováním přicházely impulsy z jiné strany. Reklamace oblečení, které jsem klientům nejen v Zaře pořídila. Au. Vždyť to vypadalo dobře, proč se po vyprání posunuly švy? Během práce v Zaře se mi začala dělat vyrážka na rukou. Proč vyrážka, když jde o nové oblečení?
Začala jsem se zajímat víc. Z čeho mám na rukou vyrážku? Proč oblečení vydrží tak málo? Na první pohled super styling, klientovi bundu, kalhoty vyberu, doma oblečení vypere, s tím i barvu, a já jsem za blázna, co jsem to doporučila a jdeme reklamovat.
Přišlo seznámení s Kamilou Boudovou, první drobná asistence na prvním ročníku Sustainable Fashion Day. Na druhém ročníku SFD jsem už vedla módní workshop pro muže. Na třetím SFD jsem fotila pro Fashion Revolution.
V roce 2014 jsem zrealizovala první ročník Fashion Bazaru, který měl za cíl užít si nákupní den se vším všudy. Až s odstupem času a přibývajícími impulsy jsem si uvědomila, jak velký potenciál akce má. V první řadě – vytřídím svým klientům šatníky – kam s oblečením. No jasně, na Fashion Bazar. Akce je pro širokou veřejnost, takže se dotknu většího počtu lidí než jen svých klientů. Čímž snížím módní odpad, protože dostane šanci oblečení, které by se jinak válelo doma a později se vyhodilo.
Současně jsem cítila potřebu lidi inspirovat v nákupních zvycích, módní gramotnosti, takže kromě prodejní zóny byl, je a bude na Fashion Bazaru i tématický doprovodný program s odkazem na pomalou módu. Čímž se kolečko uzavírá a jsme u mojí náklonosti k Fashion Revolution.
Fashion Revolution je globální kampaň, která vznikla 24. dubna 2013 v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza, v jejíchž troskách zahynulo 1 130 lidí a více než 2 400 lidí bylo zraněno. Fashion Revolution usiluje o lepší a transparentnější módní průmysl a připomíná fakt, že jsme to právě my, spotřebitelé, kdo mohou módu měnit směrem k uvědomělejší a životu příznivější aktivitě. Kampaň v současnosti působí ve více než 90 zemích světa, včetně České republiky.
Módní průmysl je druhým nejšpinavějším průmyslem, ať už z hlediska znečistění pitné vody nebo produkce skleníkových plynů, které vedou ke klimatickým změnám. Současný systém, tzv. systém fast fashion, kdy je naše oblečení vyráběno rychle a levně, je z dlouhodobého hlediska zcela neudržitelným jevem, ať už se jedná o otázku zneužívání pracovní síly v zemích třetího světa, nadlimitního užívání přírodních zdrojů, které naše planeta nabízí nebo problematiku narůstajícího množství textilního odpadu. – oficiální text FR
Móda mě provází celý můj život. Jen se vyvíjí, v jaké formě? Mně dává čím dál větší smysl jít tou cestou pomalou, kvalitní, nadčasovou a nebát se ptát Who made our clothes? Chtít znát příběh oblečení, které denně nosím já, moje rodina, mí klienti.
Dear @emporiarmani I really want to know #whomademyclothes
– já a můj nejmilovanější svetr pro oficiální kampaň Fashion Revolution Week
Závěrem bych chtěla říct, že téma dnešního článku ve mě zrálo dva roky. Pořád se mám kam posouvat, v čem vzdělávat, co zjišťovat. Ale dnes jsem sedla a věděla, že vám už o této mé vnitřní módní pohnutce chci říct.
Zajímáte se také, jak vaše oblečení vzniká, z jakých je materiálů, kdo ho vyrábí?
Těším se na vaše vzkazy,